7.8.06

Mandag. O Store Fylleangst!

O'Store Fylleangst
Den hang visst igjen fra søndag, for jeg hadde det like ille i dag.
Enten var det fylleangst, eller så var det bare helt vanlig angst for å møte igjen noen man virkelig har tabbet seg ut for bare et par dager i forveien.

Jeg hadde bestemt meg for å si det som det var i tilfelle noen spurte hvorfor Hilde hadde med seg veska mi. Overfor henne skulle jeg late som om jeg ikke husket noen ting av det jeg hadde sagt.

Hvis jeg fremdeles hadde røykt, ville jeg sikkert hatt syv sigaretter bare før jeg kom meg ut i bilen i dag! Så nervøs var jeg!

Det skulle vise seg at jeg ikke hadde noe å grue meg for. Hilde var diskresjonen selv om det som hadde skjedd, og til tross for at jeg gikk med en særdeles ukledelig rødme i ansiktet hele dagen, var det ingen som stilte noen spørsmål om hverken det jeg hadde sagt eller gjort på lørdag. Så fantastisk!

Da det var en halvtime igjen av arbeidsdagen, kom Hilde inn på kontoret mitt og lukket døren.

Klank!, sa det da klumpen deiset ned i magen min.
Jeg fikk ikke til å si noe, så jeg satt bare der og ventet på hva hun ville.

Hun smilte.

"Endelig fikk jeg tid til å stikke innom en liten tur. Det har jammen vært travelt i dag til å være første dag i ny jobb!"

"Ja, jeg har sett at du har vært all over the place i dag. Har det gått greit?" Stemmen min hørtes forbausende normal og likegyldig ut.

"Ja, jeg synes i grunnen det. Har litt problemer med å sette meg inn i regnskapsprogrammet dere, jeg mener VI, bruker, men det kommer vel etterhvert."

"Det skulle jeg da mene...", sa jeg kjekt.

"Men du, " og tok en liten pause. Jeg tenkte at "Her kommer det. Nå får jeg dommen. Nå får jeg så hatten passer og skoa sitter som støpt."
" jeg hadde det skikkelig koselig på lørdag! Skal vi gjenta det en kveld? Ja, ikke drikkingen, altså, men finne på noe?"

Tusen tanker gikk gjennom hodet mitt. Jeg var vokst opp praktisk talt uten venner, og var ikke så trygg på mine sosiale antenner. De få vennene jeg hadde var stort sett gutter, så jeg er ikke så god på å tolke og analysere andre, slik mine medkvinner sikkert er.
På den ene siden tenkte jeg at det var utrolig koselig å bli bedt med til å finne på ting, og på den andre siden var jeg fremdeles flau over utsagnene mine fra lørdag.

Derfor svarte jeg:
"Ja, det hadde vært koselig! Samboeren min må jobbe en del overtid, så du kunne jo kommet over en tur denne uka?"
Frode skulle aldeles ikke jobbe overtid denne uka, men jeg skulle alltids få ham ut av huset på et vis. Hvertfall hvis han skjønte at jeg var i ferd med å få meg en venninne.

Vi avtalte at hun skulle komme innom på onsdag. Så fikk jeg tid til å rydde og vaske litt først.. Det vil si MASSE!

Klokka ble fire, og vi sa ha det.

-------------

Frode hadde bestilt pølse i brun saus til middag i dag, og jeg trengte pølser. Jeg turte ikke å handle på Mega med det første, så jeg stoppet på Rimi heller.
Vår lokale Rimi er så teit bygget, og alle varer man kan tenkes å ha daglig behov for ligger helt innerst i butikken. Og butikken er lang!

Jeg skulle bare ha en fordømt pakke pølser, og måtte nesten gå en halvmaraton for å komme til kjøttdisken. Til gjengjeld har de ganske godt utvalg, og jeg ender alltid opp med å kjøpe mer enn jeg hadde tenkt.
Mens jeg stod der og funderte, kom det noen opp ved siden av meg. Tankene mine var et helt annet sted, men da jeg kjente igjen duften av etterbarberingsvannet til denne mannen, ble jeg yr i magen og nesten litt kvalm. Jeg turte ikke å kikke bort på ham, men tok en pakke med pølser og gikk bortover langs kjøttdisken mens jeg plukket med meg litt her og litt der. Så var jeg liksom ferdig, og kunne heeeelt tilfeldig se bort på politimannen.
Men det var ikke ham! Jeg måtte bare le litt, herregud så teit jeg er!! Vel, det var deilig mens det stod på, konkluderte jeg for meg selv, og så gikk jeg for å betale.

Med undring så jeg på det jeg hadde plukket med meg: medisterpølse (hverken jeg eller Frode liker det), kyllingservelat, kyllingostepølser, kylling og kalkun middagspølser og spekeskinke!
Ikke en eneste vanlig røkt kjøttpølse som var det jeg egentlig skulle ha! Der og da måtte jeg rett og slett riste litt på hodet av meg selv, og bestemte meg for at nå var det slutt på å drømme om Agurkmannen. Dette gikk ikke lenger.

---------

Da jeg kom ut i bilen igjen, lå det en melding til meg på mobilen. Den var fra Frode. "Hei, vennen! Jeg må nok jobbe overtid i dag, og trolig hele denne uka pga noe som dukket opp på jobb. Klarer du deg uten meg? *nuss på nesa*"

What?? Snakk om å gå troll i ord! Vanligvis ville jeg ha gruet meg til alle timene alene, men jeg trengte tid til å få ryddet og vasket til onsdag. Og jeg likte best å gjøre slike ting når jeg var alene hjemme.

Da jeg kom inn dørene hjemme, så jeg meg rundt i leiligheten. Det var visst nok å gjøre, ja, så jeg lagde meg middag og sovnet på sofaen til Frode kom hjem klokka halv ni.
Først da heiv jeg meg rundt og startet ryddingen. Frode ble med, for han sier han blir smittet av arbeidslysten min når jeg holder på slik. Hmm.. kanskje jeg skal begynne å rydde når han er hjemme, heller? Så får jeg hjelp?

Halv elleve var vi ferdige, og da var faktisk leiligheten strøken.

Vi la oss like etterpå, og sovnet lynraskt i hverandres armer.

Ingen kommentarer: